Madsituationen

22. juli 2010

Alder:
12 mdr.

Madsituationen

Hej Helen.

Vi har to drenge en på 8 år og en på 1 år (om 9 dage)

Vi har brug desperat brug for hjælp da vores madsituation i øjeblikket er fuldstændig ude af kontrol.

Problemet er at vores søn på et år ikke vil spise noget. Jeg er ikke rigtig helt sikker på hvornår problemet er opstået.... Ment på den måde at det bare gradvis er blevet værre og værre og nu er gået helt i hårdknude.

Til at starte med gik det fint og når han begyndte at "kede sig" fik han et stykke legetøj at sidde med og så røg der som regl lidt mere mad ned. Men som tiden gik ville han hele tiden have noget nyt legetøj efter 5 minutter ellers blev han sur og for noget tid siden tog vi en beslutning at nu skulle det være slut med legetøj ved bordet.

Det gik også fint de første par dage men så nægtede han at spise mere end et par bidder. Vi var af den overbevisning at så måtte han jo "undvære" og så spiser han jo nok når han bliver sulten.
Men men, jeg har åbenbart rygrad som en regnorm for jeg kunne ikke rigtig udholde tanken om at han ikke fik noget at spise så han fik noget mens han lavede noget andet (FORKERT, FORKERT og atter FORKERT jeg ved det) og der røg da lidt ned der.

Nu er det bare sådan at det er gået helt i ged, for nu går han i sort allerede når han har fået en bid ...

Annonce

... eller to og nogen gange allerede når man sætter ham i stolen. Han græder, skriger og vrider sig. Det værste er at han græder fuldstændigt hysterisk og det går ud over resten af familien. Vi plejer at sidde og hygge os med maden og snakke om hvad vi alle har lavet i løbet af dagen og det kan slet ikke lade sig gøre nu. Jeg kan mærke på vores store søn at det også påvirker ham.

Vi har stort set prøvet alt; han har selv fået lov til at spise, men der stort set ikke noget af det der kommer i munden (det gjorde det ellers i starten) men nu bliver det smidt på gulvet eller bare mast.

Vi har prøvet at give flere små måltider, vi har prøvet at der går længere tid imellem for at "være sikker" på at han er sulten men stort set indet har virket.

Jeg har lavet alt det jeg ved at han kan lide, jeg har prøvet at lave noget nyt (hvis han nu var blevet træt af det gamle)..... Men nu er vi helt udtømt for ideer.

Skal jeg være "stærk" og lade være med at give ham noget indtil at han ikke bliver hys mere eller hvad skal jeg gøre?

Jeg ved godt at vi sikkert selv er en del af skylden.

Han får kun en flaske (180ml) om dagen og det er når han bliver lagt til natten. Den drikker han fuldstændig op.

Jeg håber virkelig at du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Linette.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre