Brev:
Madsituationen
22. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Madsituationen
Hej Helen.
Vi har to drenge en på 8 år og en på 1 år (om 9 dage)
Vi har brug desperat brug for hjælp da vores madsituation i øjeblikket er fuldstændig ude af kontrol.
Problemet er at vores søn på et år ikke vil spise noget. Jeg er ikke rigtig helt sikker på hvornår problemet er opstået.... Ment på den måde at det bare gradvis er blevet værre og værre og nu er gået helt i hårdknude.
Til at starte med gik det fint og når han begyndte at "kede sig" fik han et stykke legetøj at sidde med og så røg der som regl lidt mere mad ned. Men som tiden gik ville han hele tiden have noget nyt legetøj efter 5 minutter ellers blev han sur og for noget tid siden tog vi en beslutning at nu skulle det være slut med legetøj ved bordet.
Det gik også fint de første par dage men så nægtede han at spise mere end et par bidder. Vi var af den overbevisning at så måtte han jo "undvære" og så spiser han jo nok når han bliver sulten.
Men men, jeg har åbenbart rygrad som en regnorm for jeg kunne ikke rigtig udholde tanken om at han ikke fik noget at spise så han fik noget mens han lavede noget andet (FORKERT, FORKERT og atter FORKERT jeg ved det) og der røg da lidt ned der.
Nu er det bare sådan at det er gået helt i ged, for nu går han i sort allerede når han har fået en bid eller to og nogen gange allerede når man sætter ham i stolen. Han græder, skriger og vrider sig. Det værste er at han græder fuldstændigt hysterisk og det går ud over resten af familien. Vi plejer at sidde og hygge os med maden og snakke om hvad vi alle har lavet i løbet af dagen og det kan slet ikke lade sig gøre nu. Jeg kan mærke på vores store søn at det også påvirker ham.
Vi har stort set prøvet alt; han har selv fået lov til at spise, men der stort set ikke noget af det der kommer i munden (det gjorde det ellers i starten) men nu bliver det smidt på gulvet eller bare mast.
Vi har prøvet at give flere små måltider, vi har prøvet at der går længere tid imellem for at "være sikker" på at han er sulten men stort set indet har virket.
Jeg har lavet alt det jeg ved at han kan lide, jeg har prøvet at lave noget nyt (hvis han nu var blevet træt af det gamle)..... Men nu er vi helt udtømt for ideer.
Skal jeg være "stærk" og lade være med at give ham noget indtil at han ikke bliver hys mere eller hvad skal jeg gøre?
Jeg ved godt at vi sikkert selv er en del af skylden.
Han får kun en flaske (180ml) om dagen og det er når han bliver lagt til natten. Den drikker han fuldstændig op.
Jeg håber virkelig at du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Linette.